Sık Sorulan Sorular


E-Fatura Başvurusunun Nasıl yapılır ? Hangi belgelere ihtiyaç duyulur?

a. E-Fatura uygulaması başvuru formu ve taahhütnamesi,
b. Elektronik mali mühür sertifika sahibi taahhütnamesi,
c. Şirket kuruluş sözleşmesinin yer aldığı ticaret sicil gazetesinin noter onaylı nüshası,
d. Başvuru formuna şirket adına imza atan kişinin yetkili olduğunu gösterir şirket imza sirkülerinin noter tasdikli örneği,
e. Uygulamaya entegre olmak isteyenler için BİS raporu, özel entegratör ile çalışacak kurumlar için bunun müracatta yazılı olarak beyan edilmesi.
f. Bu işlemler on-line olarak da yapılabilmekte, ancak sonradan müracata konu evrakların ıslak imzalı nüshalarının GİB’e gönderilmesi gerekmektedir.

Mevcutta GİB porali üzerinde e-fatura gönderimi ve alımı yapabiliyorum. Ancak GİB’in saklama yükümlülüğü olmadığı ve/veya entefratör mal mühürünü kullanmak daha pratik olacağı gerekçesi ile Özel Entegratörle anlaşarak e-fatura hizmeti almak istiyorum. Bu durumda GİB portali üzerinde de gelen giden faturalarım var. Bu faturalarımı da özel entegratöre yükleyebilirmiyim ?

Mevcutta GİB portali üzerinden hizmet alan mükelleflerin GİB’e herhangi bir bildirime bulunmasına gerek kalmadan özel entegratör ile anlaşıp, hesaplarını aktif ettirebilirler. Bu durumda dikkat edilmesi gereken tek konu mevcut posta kutusu ve gönderici birim adresinden farklı bir posta kutusu ve gönderici birim adresi tanımlanması icap edecek. GİB portali üzerinde bulunan alınan/verilen faturalarını özel entegratör sistemine upload edebilirler. Bu şekilde yapılan müracatlar 24 saat içinde GİB sisteminde de düzeltilip, e-fatura sisteminde bildirimi yapılmaktadır.


e-Fatura uygulamasına başvururken seçmiş olduğum yöntemi daha sonra değiştirebilir miyim?

Başvuru aşamasında belirlemiş ve bize bildirmiş olduğunuz yöntemi daha sonra değiştirebilirsiniz. Bu bağlamda talebinizin belirtildiği dilekçenizi kaşeli ve imzalı olarak hem 0 312 302 1555 numaralı faksımıza hem de Başkanlığımızın Gelir İdaresi Başkanlığı Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı (33.Müdürlük) İlkadım Caddesi 06450 Dikmen/ANKARA adresimize göndermeniz gerekmektedir.

 

Başvuru aşamasında GİB Portal yöntemini tercih ettim ve e-fatura uygulamasını bu yöntemle kullanmaya başladım. Ancak Özel Entegratör yöntemine geçmek istiyorum ne yapmalıyım ve portal hesabımı kapattırmalı mıyım?

Başvuru aşamasında belirlemiş olduğunuz yöntemi daha sonra değiştirmeniz mümkün. Bu değişiklik işleminin nasıl yapılacağına dair detaylı çözümü 38 numaralı sorunun cevabında bulabilirsiniz. Söz konusu işlemleri yaptıktan sonra portal hesabınız Başkanlığımız tarafından kapatılır. Yayınlanmış olan Özel Entegratör firmalardan (http://www.efatura.gov.tr/efaturaozelentegratorlerlistesi.html [^]) herhangi biri ile sözleşmenizi imzaladıktan sonra Başkanlığımız tarafından tanımlamalarınız yapılır ve elektronik fatura alıp göndermeye başlayabilirsiniz

 

E-fatura portal üzerinden efatura gonderiyoruz ve alıyoruz. Şirketimizin bir çalışanı şirket için yaptığı bir alışveriş için bir kağit fatura getirdi fakat bu faturayi kesende 15 gun once efatura kapsamına girmiş. Şimdi ne yapmamiz lazim. Bu faturayı kayitlarimiza alabilirmiyiz

e-Fatura uygulaması kapsamında olan mükellefler birbirleri ile aralarında elektronik fatura düzenlemelidirler. Kayıtlı kullanıcıların kendi aralarında düzenledikleri kağıt faturaların hiçbir geçerliliği bulunmamaktadır.

 

Aynı anda birden fazla Özel Entegratör firma ile anlaşabilir miyim?

Firmanızın merkezi ve şubeleri için farklı Özel Entegratör firmalar ile anlaşma yapabilirsiniz. Şirket merkezinin bulunduğu ilde bir Özel entegratör firma ve şubenizin olduğu ilde ise farklı bir özel entegratör firma ile anlaşma yapabilirsiniz. 

 

e-Fatura uygulaması başvuru aşamasında mali mührü kullanacak kişi olarak belirlediğim kişinin değişmesi durumunda ne yapmalıyım?

Mali mührün kullanıcısı olarak belirlediğiniz sertifika sorumlusunun şirketiniz içerisinde değişmesi durumunda söz konusu durumu yazı ile Başkanlığımıza bildirmelisiniz.

 

Portal Birim Fiyat alanına virgülden sonra 4 karakter izin veriyor. Firmamızda Birim Fiyatlar 6 karakter, Birim Fiyatı faturamızda nasıl 6 karakter olarak düzenleyebiliriz?

Portal üzerinde test ortamında birim fiyat için virgülden sonra 8 haneye kadar işlem yapılabilmektedir. Gerçek ortamda oluşturulan faturalar için de birim fiyat için virgülden sonra 8 haneye kadar işlem yapılabilmesine yönelik çalışmalar devam etmektedir.

 

İrsaliyeli fatura düzenleyen firmalar sevkiyat için ne yapacak?

e-Fatura uygulamasında irsaliyeli fatura yoktur. Bu nedenle mal sevkiyatı esnasında kağıt ortamda irsaliye düzenlenecek olup, faturası e-Fatura olarak oluşturulup alıcısına elektronik ortamda iletilecektir.


Portalde oluşturduğum faturaya firma logomu nasıl ekleyebilirim?

Portalde manuel olarak düzenlenen faturalarda logo koymanız mümkün değildir. Ancak harici bir program kullanarak oluşturduğunuz faturaya logonuzu ekleyebilirsiniz. Ardından “Yükleme Araçları” ile düzenlediğiniz faturaları portale yükleyebilirsiniz.

 

Fatura düzenlerken kuruş hanesini virgülden sonra 4 haneye yükseltme olanağımız var mı?

Yasal olarak paramız kuruşa kadar olduğu için sistem de buna göre düzenlenmiştir. (Kaynak: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/10/20041006.htm, [^] [^] http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/12/20081226-6.htm [^] [^])

Genel toplamlarda (KDV toplam, ödenecek tutar, genel matrah) en düşük birim kuruşa kadar kullanılabilir. Bununla birlikte portal üzerinde test ortamında birim fiyat için virgülden sonra 8 haneye kadar işlem yapılabilmektedir. Gerçek ortamda oluşturulan faturalar için de birim fiyat için virgülden sonra 8 haneye kadar işlem yapılabilmesine yönelik çalışmalar devam etmektedir.

Faturamı sisteme yükleme yaptığımda aynı fatura numarasından kayıtlı faturam olmadığı halde bu numara ile kayıtlı evrak var diye uyarı veriyor.Benim faturalarım da en son 7 numaralı fatura kayıtlı. Sorunun neden kaynaklandığını bulamadım. Yardımcı olmanızı rica ederim.

bu sorunu kullanmış olduğunuz yükleme modülü sağlayıcısı ile halletmeniz gerekmektedir.

 

Ticari fatura yerine temel fatura gönderdik nasıl iptal edeceğiz ?

Göndermiş olduğunuz temel faturayı alan mükellef iade faturası düzenleyerek size geri gönderebilir ve siz yeni bir fatura düzenleyip ticari fatura olarak gönderebilirsiniz.

 

E-beyanname, e-fatura ve ekonomi bakanlığının dahilde işlem ile ilgili her bir devlet kurumumun istediği java versiyonu farklı. Bir PC de E-fatura portalını kullanıyorsak bu pc ile diğer uygulamalara maalesef giremiyoruz. Bu konuda hatalı veya eksik bir işlem yapıyorsak bizleri bilgilendirirseniz seviniriz.

E-fatura portal kullanım için aslında java nın son versiyonlarında da çalışmaktadır. Fakat en uyumlu mod için java 1.6 32 bit sürümünün yüklenmesi gerekmektedir. En çok hangi sistemi şu anda kullanıyorsanız o sistem gereksinimlerini PC nize yükleyiniz. PC ye göre kullanmış olduğunuz sistemler arasında -sorduklarınız arasından- PC uyumluluğunu yapmanız gerekmektedir.

HSM nedir? 

Fatura hareketinin çok olduğu firmalarda hızlı mali mühür kullanılmak maksadı ile kullanılan bu endüstriyel cihaz Kamu SM tarafından kurulumu ve sertifikası yüklenerek mükellefler tarafından kullanılabilmektedir. Maliyetli bir ekipman olup token (USB) ile kullanımın yavaş kalabileceği durumlarda tercih edilmektedir.


HSM süreci ve maliyeti nedir? 

E-fatura uygulamalarında hızlı mali mühür kullanımı gerektiren durumlarda kullanılan bu ekipman, satın alınması durumunda maliyeti token kullanımına oranla 15-20 kat daha maliyetlidir. Bu ürünün kurulması ve devreye alınması Kamu SM tarafından özel olarak yapıldığı için randevu alınması ve işlemin yapılması zaman alabilmektedir.

E-fatura’da kullanılan Token nedir? 

USB şeklinde olan mali mühür çeşididir. Çok fazla fatura hareketi olmayan ve tek makine üzerinden faturanın onaylanmasına izin veren bu uygulama yaygın olarak kullanılmaktadır. 

 

Bağlantılar